Zamknij
Kariera - Informacje

Co czyni dobrego przywódcę?

Witold Sokołowski, 2012-05-07 23:13:40

Inteligencja emocjonalna, stawianie sobie właściwych pytań, identyfikacja z organizacją, umiejętne jednoczenie i motywacja pracowników – to tylko niektóre cechy dobrego przywódcy. O tym, jak stać się dobrym liderem, opowiada najnowsza publikacja Harvard Business Review Polska

Sprawne zarządzanie organizacją, działem czy zespołem ludzi to wielce pożądana umiejętność, ale jak przy tym stać się prawdziwym przywódcą, mającym autorytet i posłuch u podwładnych? O cechach wyróżniających prawdziwych liderów i tym, jak rozwijać je u siebie, mówi książka „O przywództwie”, będąca inauguracją cyklu wydawniczego „10 idei HBR”.

Czy dobry menedżer zawsze jest prawdziwym liderem? Nie są to pojęcia jednoznaczne.

- Charakterystyczną cechą większości współczesnych firm jest nadmiar zarządzania i niedostatek przywództwa. Przedsiębiorstwa muszą rozwinąć zdolności tworzenia liderów, ponieważ zwycięskie firmy nie czekają, aż przywódca sam zapuka do ich drzwi, tylko aktywnie poszukują osób o potencjale przywódczym i proponują im karierę pozwalającą ten potencjał rozwijać i realizować – pisze John Kotter, profesor Harvard School of Business i światowy autorytet w dziedzinie przywództwa. - Prawdziwe wyzwanie polega na umiejętności połączenia silnego przywództwa z silnym zarządzaniem i na ich wzajemnym zrównoważeniu – dodaje.

Według światowej sławy psychologa Daniela Golemana, kluczową cechą dobrego przywódcy jest inteligencja emocjonalna. Dobry lider musi znać swoje mocne i słabe strony (i wiedzieć, jak oddziałują one na inne osoby), panować nad niszczącymi impulsami i nastrojami, mieć zamiłowanie do osiągnięć bez dodatkowej motywacji, a także rozumieć naturę emocjonalną innych ludzi i umieć budować z nimi więzi społeczne.

- Intelekt z pewnością był motorem wybitnych osiągnięć. Zdolności kognitywne, takie jak myślenie w kategoriach ogólnych oraz posiadanie dalekosiężnej wizji, też były niezwykle ważne. Ale kiedy obliczyłem, w jakim stosunku pozostają do siebie trzy główne siły sprawcze doskonałych wyników pracy: umiejętności techniczne, iloraz inteligencji i wskaźnik inteligencji emocjonalnej – okazało się, że inteligencja emocjonalna jest dwa razy ważniejsza od innych czynników dla stanowisk wszystkich szczebli – pisze Goleman o badaniu typów kompetencji przeprowadzonych w 180 firmach, w tym największych międzynarodowych korporacjach. Jego zdaniem, dzięki inteligencji emocjonalnej najlepsi liderzy mogą zmaksymalizować nie tylko swoje wyniki, ale także efektywność swoich podwładnych.

Z kolei Peter Drucker, zwany „papieżem” lub „ojcem-założycielem” zarządzania, twierdzi, że prawdziwym liderem nie staje się dzięki osobowości i talentowi, ale poprzez samodyscyplinę i przestrzeganie ośmiu jasnych i przejrzystych zasad. Jako przykłady podaje prezydenta USA Harry’ego S. Trumana, który dzięki wdrożeniu planu Marshalla po II wojnie światowej zapoczątkował 50 lat rozwoju gospodarczego oraz Jacka Welcha, który pomyślnie zreorganizował koncern General Electric. Według Druckera kluczowe jest zadawanie sobie właściwych pytań, opracowywanie skutecznych planów działania, branie odpowiedzialności za decyzje i komunikację w organizacji, skupienie się na okazjach, a nie problemach, sprawne prowadzenie narad i identyfikacja z organizacją. - Stosując się do tych zasad w sposób zdyscyplinowany, liderzy zdobywają wiedzę, której potrzebują, żeby podejmować mądre decyzje. Pomaga im to również przekształcić tę wiedzę w skuteczne działanie oraz sprawić, że wszyscy będą się czuli współodpowiedzialni za firmę – pisze Drucker.

Książka „O przywództwie” zawiera także teksty tak znanych autorytetów, jak m.in. Ronald A. Heifetz, dyrektor Programu Edukacji Liderów w John F. Kennedy School of Government na Uniwersytecie Harvarda, Warren G. Bennis, założyciel i dyrektor Instytutu Przywództwa Uniwersytetu Południowej Kalifornii w Los Angeles czy Deborah Ancona, profesor zarządzania w katedrze Seleya na MIT Sloan School of Management oraz dyrektor wydziału na MIT Leadership Center.

Publikacja „O przywództwie” to pierwsza książka z serii 10 Idei HBR, dostępna będzie od 9 maja 2012 w sklepie biznesowym Harvard Business Review Polska pod adresem http://www.hbrp.pl/sklep.

Zdjęcie: Leticia Wilson / photoxpress.com.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...